logo Stichting D-Dog

plaatje doppen

Over doppen

Geachte Doppenspaarder, wilt u op het volgende letten.

De doppen en deksels moeten schoon en droog ingeleverd worden. De doppen en deksels staan vaak bij het inzamelpunt of depot nog een aantal weken in opslag. Natte, vuile doppen gaan schimmelen, veroorzaken stank en trekken ongedierte aan.

Sommige vrijwilligers zijn slechtziend of zelfs blind. Gooi dus geen scherpe voorwerpen of vuilnis bij gespaarde plastic doppen.

IJzer, Kroonkurken, Metalen deksels van conservenpotten en batterijen zijn wel met een magneet er uit te halen.
Maar liever zien we dat dit evt. apart in een zakje aangeleverd wordt.
Let op: niet ieder inzamelpunt accepteert deze materialen.
Kroonkurken gaan soms vastzitten in de plastic doppen.
Zo blijven deze materialen gescheiden van de plastic doppen.
Dit geldt ook voor doppen waarvan u niet zeker weet of deze voor de doppenactie mogen.
Bijvoorbeeld vermalen aluminium verstopt namelijk de spuitmondjes van het te maken nieuw product.

Bekijk de onderstaande gegevens, zodat bij het begin van de reis Dop naar de Recycler de foute dop niet meereist.
Voor een uitgebreid overzicht van goed- en afgekeurde doppen zie het doppenhandboek.

Bij voorbaat dank, namens D-Dog.

Onderstaande doppen bevatten aluminium folie, deze worden door de depots afgekeurd.
Gooi deze doppen niet bij gespaarde doppen en bespaar de depots werk om ze er weer uit te halen.

Zie voor meer voorbeelden van goede en verkeerde doppen de pagina's goedgekeurde-doppen en afgekeurde-doppen

doppen1

doppen2